7. Pasaje asociate cu redefinirea Împărăției – Pildele din Matei

de iun. 9, 2018Audio, Cursuri, Isus, Notițe, Pasaje asociate cu redefinirea Împărăției, Ucenicie0 comentarii

 

7. Pildele din Matei si Imparatia lui Dumnezeu

by Ionut Cazan | Pasaje asociate cu redefinirea Împărăției

Pildele din Matei și Împărăția lui Dumnezeu

Pildele nu au fost spuse ca să aducă credincioșilor o cunoaștere nouă sau o redefinire în planul lui Dumnezeu în istorie. Totuși, o mulțime de comentarii moderne ne transmit că Domnul Isus a avut în vedere tocmai acest lucru prin rostirea lor.

Astfel, nădejdea împărăției mesianice a lui Israel, ne spun aceștia, era transformată într- o împărăție spirituală care urma să fie inaugurată prin răstignirea lui Hristos. Mai mult decât atât, asta înseamnă că evreii din vremea lui Isus aveau o nădejde falsă a împărăției mesianice pe care o așteptau, astfel că Isus a trebuit să le vorbească în pilde simple așa încât să înțeleagă natura „spirituală” a împărăției.

Totuși, o citire care ține cont de context și natura interpretării pildelor face ca abordarea de mai sus să fie una care distorsionează sensul primar al rostirii pildelor precum și intenția cu care au fost spuse.

Pildele au fost rostite de Domnul Isus împotriva necredincioșilor ca o condamnare a păcatului, mândriei și împietririi inimii. Majoritatea pildelor au un contrast al răspunsului pozitiv sau negativ față de Dumnezeu. De aceea, trebuie să fim mereu atenți la faptul că Isus a rostit pildele în primul rând ca o acuză a răspunsului negativ față de voia lui Dumnezeu și a trăirii necredincioase.

Spre exemplu, prima pildă pe care o regăsim în Evanghelii (Mat.7) este cea a unui om înțelept care și-a zidit casa pe stâncă și a unui om nechibzuit care a zidit-o pe nisip . În contextul Predicii de pe Munte în care Isus a mustrat evreii necredincioși împreună cu liderii lor, această pildă vine ca o concluzie care asigură judecata din Ziua Domnului a celor care nu au răspuns așa cum ar trebui Cuvântului lui Dumnezeu. Astfel, această pildă este rostită în mod primar ca o acuză asupra celor necredincioși și mai apoi în scop secundar ca o încurajare pentru cei credincioși.

Vedem mai departe în Pildele din Matei 13 că acestea sunt direcționate față de acea generație vicleană contextul fiind din (Mt.12:45) și în mod special față de farisei și învătătorii legii (Mt12:38) care complotau cum să-l omoare pe Isus (Mt12:14).

Astfel, găsim pilda neghinei direcționată împotriva fiilor celui rău (Mt.13:38), acei care vor fi strânși și condamnați la sfârșitul veacului (v.40). De asemenea pilda peștilor buni și răi avea menirea să fie o avertizare împotriva celor nelegiuiți (Mt.13:49) care erau în pericol să fie aruncați în cuptorul aprins la sfârșitul veacului (v.50). Reafirmăm că toate aceste pilde erau spuse către aceea care credeau „că văd și aud” dar de fapt nu auzeau și nu înțelegeau. Pildele au în vedere răspunsul oamenilor față de mesajul Zilei Domnului (împărăției) și nu inaugurarea acesteia în prezent.

Pilda robului nemilostiv (Mt.18), lucrătorilor viei (Mt.20), pilda celor doi fii, pilda vierilor (Mt.21) și pilda nunții fiului de Împărat (Mt.22) toate au fost rostite în public astfel încât să accentueze și să distingă comportamentul celor credincioși față de cei răi care urma să fie judecatați în ziua Domnului.

De departe în a inaugura împărăția, scopul acestor pilde este în a comunica „că mulți din cei dintâi vor fi cei din urmă, iar cei de pe urmă vor fi cei dintâi”. Cu alte cuvinte, mulți despre care se credea că erau neprihăniți (astfel moștenind gloria în veacul viitor) erau nelegiuiți

(urmând să moștenească condamnarea finală) iar alții despre care se credea că erau răi (vameșii și păcătoșii) urmau să moștenească gloria veacului viitor.

La final toate aceste pilde culminează cu denunțarea cărturarilor și Fariseilor din Mat.23 concluzionat de versetul: „Oricine se va înălţa va fi smerit; şi oricine se va smeri va fi înălţat”.

De aceea, pentru că ordinea acestui veac va fi inversată în Ziua Domnului să ne silim să fim găsiți dintre cei smeriți, curați cu inimă având un cuget bun și o credință neprefăcută pentru a moșteni viața veșnică la venirea Împărăției.

Resurse similare

Vă recomandăm aceste link-uri care sunt în legătură  cu acest subiect